فروش آنلاین فایل تاریخچه موتورسیکلت سازی ایژ (بخش چهارم) - موتورنامه

در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۶۶ کارخانه ایژ به تولید دو مدل موتورسیکلت شهری ایژ-ژوپیتر۲ و ایژ-پلانتا ۲ مشغول بود. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ مدل های ایژ-ژوپیتر۳ و ایژ-پلانتا۳ جایگزین دو مدل قبلی شد و در خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۹۷۵ میلادی ۲۵۰ هزار دستگاه ساخته و تحویل خریداران شد.

مدل موتورسیکلت ایژ-ژوپیتر3
موتورسیکلت ایژ ژوپیتر۳

در سال ۱۹۷۳ ایژ-پلانتا اسپرت با طراحی متفاوتی از موتورسیکلت های رایج آن دوره -که کپی موتورسیکلت های آلمانی بودند- ساخته شد. قطعات این مدل در نخستین سال های تولید از خارج تهیه می شد. انجین ایژ-پلانتا اسپرت که مجهز به کاربراتور ژاپنی “میکونی” بود ۳۲ اسب بخار قدرت داشت و سیستم روغنکاری متفاوتی از سایر مدل های ایژ داشت. ولی هنگامی که کارخانه ایژفسک اقدام به تولید داخلی قطعات و استفاده از آن کرد از کیفیت این مدل کاسته شد و قدرت آن نیز به ۲۸ اسب بخار کاهش یافت.

موتورسیکلت ایژ پلانتا
موتورسیکلت ایژ پلانتا اسپرت

در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی کارخانه ایژ بخش جدیدی با توان تولید ۴۵۰ هزار موتورسیکلت در سال را به تاسیسات تولیدی خود اضافه کرد. در این مجتمع تولیدی از سال ۱۹۸۱ مدل جدید ایژ-ژوپیتر۴ و یک سال بعد مدل ایژ-پلانتا ۴ با سیستم برقی ۱۲ ولت در خط تولید قرار گرفت.

موتور ایژ ژوپیتر 4
موتورسیکلت مدل ایژ ژوپیتر ۴

از سال ۱۹۸۵ ایژ-ژوپیتر۵ در مدار تولید قرار گرفت که قدرت انجین آن از ۲۸ به ۲۴ اسب بخار کاهش یافته بود. در این موتورسیکلت کلیدی گذاشته بودند که در هنگام ضعیف شدن باتری برق سایر مصرف کننده ها به غیر از سیستم جرقه زنی را قطع می کرد.

موتورسیکلت مدل ایژ ژوپیتر5
موتورسیکلت ایژ ژوپیتر۵

بعد از دو سال در سال ۱۹۸۷ ایژ-پلانتا ۵ از خط تولید بیرون آمد که شباهت بسیاری به مدل قبلی داشت ولی مجهز به انجین بهبود یافته ۲۲ اسب بخار بود. در همین دوره با استفاده از انجین های ژاپنی XT-550 نمونه آزمایشی مدل های “اوریون” و ” ماراتون” و “اسپرینتر” که دارای طراحی بهتری بودند ساخته شد که به تولید انبوه نرسیدند.

موتور ایژ پلانتا 5
موتورسیکلت ایژ پلانتا ۵

در فاصله سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ کارخانه ایژ چند مدل دیگر از جمله ایژ باری ۳ چرخ به تعداد کمی تولید و عرضه کرد . در سال ۱۹۹۷ میلادی کارخانه ایژ برای نیروهای آتش نشانی و ستاد حوادث چند محموله ایژ-۶ آب خنک تولید کرد و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ مدل ایژ-یونکر که در کلاس موتورهای چاپر بود تولید و تحویل پلیس شوروی شد.

موتورسیکلت ایژ یونکر
موتورسیکلت مدل ایژ یونکر تولید سال ۲۰۰۰ برای پلیس روسیه

همانگونه که در گزارش دیده می شود کارخانه موتورسیکلت ایژ در طول حیات اتحاد شوروی با فراز و نشیب های زیادی روبرو شد و محصولات متنوعی را نیز بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه کرد. با فروپاشی شوروی کارخانه موتورسیکلت سازی ایژفسک با مشکلات زیادی مانند کمبود منابع مالی و از دست رفتن بازارهای سنتی فروش روبرو شد و سرانجام در سال ۲۰۰۸ میلادی فعالیت خود را متوقف و با اعلام ورشکستگی و فروش تجهیزات و ماشین آلات یکی از سازندگان نامدار صنعت موتورسیکلت سازی شوروی به تاریخ پیوست.

شرکت موتورسیکلت سازی ایژ (بخش اول)
شرکت موتورسیکلت سازی ایژ (بخش دوم)
شرکت موتورسیکلت سازی ایژ (بخش سوم)
شرکت موتورسیکلت سازی ایژ (بخش چهارم)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 216 views بار دسته بندی : تاریخچه برند ها تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.