فروش آنلاین فایل تاریخچه موتورسیکلت سازی سوزوکی - موتورنامه

شرکت موتورسیکلت سازی سوزوکی بیش از یک قرن پیش (۱۹۰۹ میلادی) با هدف ساخت دستگاه های پارچه بافی -در شهر کوچک “هاماماتسو” در دویست کیلومتری توکیو – از سوی “میشیو سوزوکی” بنیان گذاشته شد. نتیجه دو دهه فعالیت درخشان سوزوکی ثبت بیش از ۱۲۰ اختراع در صنعت ساخت ماشین آلات پارچه بافی و تبدیل شدن آن به سازنده اصلی ماشین آلات برای کارخانه های بزرگ ابریشم بافی ژاپن بود. در واقع دوره سی ساله نخست حیات شرکت سوزکی منحصر به ساخت ماشین آلات بافندگی پارچه بود.

اما بنیانگزار سوزوکی به‌ رغم موفقیت در زمینه نساجی، ادامه موفقیت شرکت را در گرو تنوع بخشی به تولیدات می دانست.
در تحلیل “میشیو سوزوکی” صنعت ساخت موتورهای درون سوز، موتورسیکلت، و خودرو یکی از زمینه آینده دار برای فعالیت بود. سوزوکی این پروژه تازه را از سال ۱۹۳۷ آغاز کرد و پس از دو سال چند مدل اولیه ساخت. نخستین خودروهای سوزوکی مجهز به موتورهای چهارزمانه چهارسیلندر مایع خنک‌ بود که در آن برهه نوآوری بشمار می آمد. این موتورها با گنجایش حدود ۸۰۰ سی‌سی ۱۳ اسب بخار قدرت داشتند.

اما بخت با شرکت یار نبود و آغاز جنگ جهانی دوم این پروژه را متوقف کرد. دولت ژاپن اولویت صنایع را تامین نیازمندی های جنگ قرار داده بود و خودرو شخصی کالایی غیر ضروری محسوب می شد. پس از پایان جنگ و دوره بازسازی ویرانی ها، شرکت سوزوکی بار دیگر به ساخت ماشین آلات بافت پارچه روی آورد. در آن برهه لغو تحریم صادرات پنبه آمریکا به ژاپن، برای چند سال به صنعت بافندگی ژاپن رونق زیادی داد. اما این دوره رونق دوام زیادی نداشت و در سال ۱۹۵۱ بازار دچار بحران و کسادی شد. در این زمان سوزوکی طرح ساخت خودرو را از کشو بیرون آورد.

ژاپن پس از جنگ نیاز زیادی به خودروهای شخصی قابل اعتماد و ارزان داشت و شماری از شرکت ها اقدام به ساخت موتورهای گازسوز کوچک برای وصل کردن روی دوچرخه کرده بودند. نخستین هدف میشیو سوزوکی ۶۴ ساله در سال ۱۹۵۲ ساخت دوچرخه موتوری (موپد) بود که موفقیت بزرگی برای او و شرکت بهمراه آورد. او این دوچرخه موتوری متفاوت را “پاورفری” نام گذاشت.
همه اجزای “پاورفری” ساخت سوزوکی بود. پاورفری اولین «موپد» واقعی جهان بود.

دوچرخه موتوری

سوزوکی موتور کوچک دو زمانه و ارزان قیمتی به حجم ۳۶ سی سی و توان یک اسب بخار روی یک دوچرخه قرار داده بود.
اما در طراحی سوزوکی دوچرخه‌سوار می توانست یا دوچرخه را بدون روشن کردن موتور رکاب بزند یا نیروی موتور را وصل و با آن حرکت کند و همچنین این امکان را داشت در مواقع کم آوردن قدرت موتور – مانند سربالایی ها – با انتخاب گزینه سوم رکاب زده و به کمک موتور کم توان بیاید.
ابتکار و کیفیت بالای دوچرخه موتوری ساخت سوزوکی مورد توجه مقامات دولت قرار گرفت و آنها وامی را برای پژوهش و تولید موتورسیکلت در اختیار شرکت سوزوکی قرار دادند. در ۱۹۵۳ سوزوکی طرح خود را ارتقا داد و آن را با انجین ۶۰ سی سی و قدرت دو اسب بخار تولید کرد.

پاورفری-۲ موفقیت دوم را برای سوزوکی رقم زد و توانست در مسابقات فوجی همان سال برنده جایزه نخست شود. در ۱۹۵۴ سوزوکی یک موتورسیکلت واقعی بنام کولیدا ساخت که پدر موتورسیکلت های این شرکت محسوب می شود. تولید موتورسیکلت های سری کولیدا تا سال ۱۹۶۱ ادامه یافت و بدین ترتیب جایگاه سوزوکی را بعنوان سازنده موتورسیکلت در ژاپن تثبیت کرد.

تنها دو سال پس از تولید نخستین طرح، ظرفیت تولید کارخانه سوزوکی رقم قابل توجه شش هزار دستگاه در ماه رسیده بود.
در این سال شرکت که در مسیر جدیدی قرار گرفته بود به شرکت سوزوکی موتور تغییر نام داد. سوزوکی در سال ۱۹۵۶ با قراردادن موتوری دو سیلندر روی “کولیدا” اولین موتورسیکلت مسابقه ای خود را روانه بازار کرد و از آن تاریخ در شمار موتورسیکلت سازان صاحب نام در عرصه مسابقات قرار گرفت.

موتور کولیدا سوزوکی

سرعت پیشرفت سوزوکی به اندازه ای بود که تولیدات سوزوکی تا سال ۱۹۵۹ مبدل به یکی از مطرح ترین موتورسیکلت های مسابقه ای شده بودند. این در حالی بود که در ژاپن دهه ۱۹۵۰ بیش از دویست شرکت در کار ساخت موتورسیکلت در ژاپن بودند.

موتورسیکلت سوزوکی
Suzuki_1960_Colleda_250TA-scaled

شرکت موتور سیکلت سازی سوزوکی اکنون سومین برند پرفروش موتور سیکلت در ژاپن و یکی از مطرح ترین نام ها در صنعت موتورسیکلت جهان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 83 views بار دسته بندی : تاریخچه برند ها تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.