فروش آنلاین فایل تاریخچه موتورسیکلت سازی کاوازاکی - موتورنامه

امروزه شرکت صنایع سنگین کاوازاکی با نام انگلیسی “Kawasaki Heavy Industries ” یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی جهان است. کاوازاکی از بزرگترین سازندگان کشتی، قطار، قطعات هواپیماهای جت و ماشین الات نیروگاه های برق است. کاوازاکی سازنده اولین زیر دریایی ساخت ژاپن، سازنده اولین جت اسکی دنیا و از پیشگامان ساخت رباتهای مورد استفاده در صنایع ماشین سازی بوده است.
کاوازاکی تولید موتورسیکلت را دیرتر از دیگر سازندگان موتورسیکلت ژاپن آغاز کرد اما از پشتوانه و تجربه صنعتی بسیار بیشتری نسبت به دیگر سازندگان موتورسیکلت در ژاپن برخوردار بود. به دیگر سخن در سال ۱۹۴۱ میلادی شرکت یاماها یکی از بهترین سازندگان پیانو و شرکت سوزوکی سازنده بهترین دستگاه های پارچه بافی بود و شرکت هوندا هنوز تاسیس نشده بود. اما در همان زمان کاوازاکی سازنده بمب افکن و موتورهای هواپیمای جنگی با قدرت ۸۰۰ و ۱۰۵۰ اسب بخار بود.! بنابراین هنگامی که کاوازاکی تصمیم به عرصه ساخت موتورسیکلت گرفت، در مدتی کوتاهی چندین مدل موتورسیکلت تولید کرد که سرآغاز تحول بزرگی در این صنعت شد.

شهر “کوبه” از مهمترین بنادر ژاپن و مراکز تجارت با خارج محسوب می شود. در سال ۱۸۷۸ آقای ” شوزو کاوازاکی ” در این شهر کارگاه کشتی سازی کوچکی برپا کرد. او تجربه کافی در اسکله های مخصوص تعمیر کشتی اندوخته بود و با تجارت کشتی هم آشنا شده بود. شوزو کاوازاکی در سال ۱۸۹۶ “شرکت صنایع سنگین کاوازاکی” (Kawasaki Heavy Industries) را تاسیس کرد. در اواخر قرن نوزدهم شرکت کاوازاکی در بین نخستین کشتی سازان ژاپن بود و در کنار آن مقام نخست تجارت شکر ژاپن را نیز در دست داشت. این شرکت در سال ۱۹۰۱ میلادی وارد عرصه ساخت کشنده ها و ساخت خطوط آهن شد.
کاوازاکی در دهه دوم قرن بیستم وارد صنعت ذوب و نورد فولاد شده و کمی بعد وارد ساخت هواپیما، موتورهای درونسوز هوایی و ژنراتور های برق شد. افزایش قدرت نظامی ژاپن در این مقطع به معنای رشد سریع صنعت هواپیماسازی و شرکت های مرتبط با آن از جمله کاوازاکی شد. به گونه ای که در زمان جنگ جهانی دوم این شرکت یکی از مهمترین سازندگان بمب افکن برای نیروی هوایی ژاپن بود.
با شکست ژاپن در جنگ و اشغال آن از سوی نیروهای نظامی آمریکا صنعت هواپیماسازی ژاپن تعطیل و آمریکایی ها شروع به باز کردن و انتقال ماشین آلات کارخانه های هواپیماسازی ژاپن کردند. در این زمان کارکنان و متخصصان این صنعت بیکار و شرکت کاوازاکی با بحران مالی شدیدی روبرو شد.
کاوازاکی با همان منطقی که سوزوکی وارد عرصه تولید موتورسیلکلت شد به طرف این صنعت رفت. پس از جنگ جهانی دوم کشور و مردم دچار انواع محدودیت ها و کمبودها شده بودند و در این برهه نیاز به وسایل نقلیه ارزان در کشور بیش از گذشته شد. در چنین فضایی کاوازاکی با امکانات باقی مانده از کارخانه های هواپیماسازی خود تصمیم به تولید موتورسیکلت گرفت. این زیربنا باعث شد کاوازاکی بتدریج مبدل به یکی از نام آورترین برندهای موتورسیکلت جهان گردد.

همانند سوزوکی، نخستین اقدام در این راستا در سال ۱۹۵۰ با ساخت و نصب موتورهای دوزمانه کوچک روی دوچرخه آغاز شد. ورود کاوازاکی به صنعت ساخت موتورسیکلت به دلیل متخصصان صنایع هوایی کاوازاکی و داشتن خط تولید و تجهیزات باقی مانده از این صنعت دشوار نبود.
نخستین موتورسیکلت این شرکت در سال ۱۹۶۱ بنام” کاوازاکی B7 ” مجهز به انجینی با حجم ۱۲۵ سی سی به بازار عرضه شد. این موتورسیکلت از ارگونومی خوبی برخوردار بود و در آن از بهترین مواد ترکیبی (کامپوزیت) آن دوره بکار رفته بود.

کاوازاکی B7

کاوازاکی یک سال بعد در ۱۹۶۲ مدل دیگری با نیروی محرکه دو زمانه به حجم ۱۲۴ سی سی بنام ” کاوازاکی B8 “را تولید کرد. این موتورسیکلت بسیار موفق از کار درآمد.

موتور کاوازاکی B8

کاوازاکی برای شناساندن موتورهای ساخت خود به خریداران، سیاست شرکت دادن موتورسیکلت های خود در مسابقات موتورسیکلت رانی موتور کراس ژاپن را در پیش گرفت. در این مسابقات موتورسیکلت های کاوازاکی که باک بنزین های سرخ رنگ داشتند برنده موتورسیکلت های رده ۱۲۵ سی سی شدند.
در سال ۱۹۶۲ کاوازاکی به تولید موتورسیکلت های دو زمانه با حجم ۵۰ تا ۲۵۰ سی سی برای صادرات پرداخت. جذاب ترین بازار آن موقع ایالات متحده آمریکا بود. ولی موتورسیکلت های کاوازاکی خریداران و دوست داران موتورسیکلت در آمریکا را تحت تاثیر قرار ندادند. سلیقه خریداران آمریکایی بیشتر به سمت موتورسیکلت های انگلیسی بود.
در سال ۱۹۶۶ کاوازاکی موتورسیکلت “W1″ با حجم ۶۵۰ سی سی را تولید کرد که رکورد فروش این رده را در ژاپن زد. این مدل هواخواهان زیادی پیدا کرد و به خدمت پلیس ژاپن نیز درآمد. قدرت این مدل ۵۰ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بود. کاوازاکی این مدل را به آمریکا صادر کرد ولی ” کاوازاکی W1 ” نظر موتورسوارهای آمریکایی را زیاد بخود جلب نکرد. از نظر آنها ” کاوازاکی W1 ” از نظر سرعت، قدرت، مانور، و وزن ایده آل نبود.

موتور کاواساکی W1

در سال ۱۹۶۸ کاوازاکی مدل ” H ” که به مدل ” Mach III ” مشهور شد را ساخت. این مدل به موتور غیر معمول سه سیلندر به حجم ۵۰۰ سی سی مجهز شده بود که مشکلات زیادی را برای مهندس های شرکت ایجاد کرده بود. تا آن زمان هیچ شرکتی جسارت ساخت موتورسیکلت سه سیلندر را نداشت. اما هدف از این پروژه غیرمعمول، افزایش قدرت موتور و در واقع بقای شرکت بعنوان سازنده موتورسیکلت بود.

تلاش های نخستین برای ساخت این نوع موتور با ناکامی های پی در پی مواجه شد و سلیندرهای آن از شدت داغ شدن می ترکید. این مشکل با افزایش پره های سیلندر رفع و تولید سری آن آغاز شد. این مدل بخاطر دینامیک حرکتی بالا و سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت یک سر و گردن از مدلهای نزدیک به خود بالاتر بود و ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه طی میکرد. برای اولین بار سیستم احتراق الکترونیکی روی این مدل نصب شد.

موتور کاواساکی Mach III

کاوازاکی” Mach III ” هم در اروپا و هم در ایالات متحده محبوبیت بالایی پیدا کرد و خریداران زیادی پیدا کرد. این موتورسیکلت در سال ۱۹۶۹ قدرتمند ترین موتورسیکلت دنیا شناخته شد و در بسیاری از مسابقات مقام نخست و مدال های زیادی را به خود اختصاص داد.
علی رغم این موفقیت، کاوازاکی مجبور بود برای ایستادن در برابر رقبای قدری مانند یاماها، هوندا و سوزوکی تلاش بیشتری کند. کاوازاکی برای حفظ برتری خود تصمیم به طراحی موتورسیکلت قدرتمند چهار زمانه چهار سیلندر گرفت ولی این کار با موفقیت مورد نظر روبرو نشد. زیرا قبل از آن هوندا موتورسیلکت چهار سیلندر مدل ” CB-750 ” را وارد بازار کرد.

موتور هوندا CB-750

کاوازاکی وادار به تامل بیشتر و افزایش مشخصات و نزدیکتر شدن به ساخت محصولی ایده آل شد. تلاش مهندسان کاوازاکی در سال ۱۹۷۲ در نمایشگاه بین الملی موتورسیکلت کلن المان با نام ” کاوازاکی Z1 ” به نمایش گذاشته شد. این مدل با موتور چهارزمانه ۹۰۰ سی سی و مزیت های فنی مختلف، برتری خود نسبت به رقیب ساخت هوندا را تثبیت کرد.

موتورسیکلت Kawasaki Z1

این مدل موفقیت زیادی کاوازاکی بهمراه آورد و جای این شرکت را در بین سازندگان برتر موتورسیلکت جهان محکم کرد. این نخستین موتورسیکلت ژاپنی بود که مقام اول مسابقات موتورسیکت رانی آمریکا را بدست آورد و دو سال متمادی ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ کاپ برنده را در اختیار گرفت.
موفقیت این مدل بخصوص در بازار رقابتی ایالات متحده، آن را مبدل به استاندارد نمادینی برای صنعت موتورسیکلت سازی دنیا کرد. کاوازاکی در تعقیب بلندپروازی های خود در سال ۱۹۷۹ ” کاوازاکی Z-1300 ” با انجین ۶ سیلندر چهار زمانه آب خنک و حجم ۱۲۸۶ سی سی و گیربکس ۵ دنده را به بازار عرضه کرد.

موتور کاوازاکی Z-1300

این موتورسیکلت در بازار موتورسیکلت های مسافرتی هواخواهان زیادی پیدا کرد و تا ۱۰ سال با تغییرات حجم موتور از ۳۹۹ تا ۱۰۸۹ سی سی تولید شد که محبوب ترین ورژن آن ” GPZ-500 ” بود که در آمریکا بنام ” NINJA -500R ” شهرت پیدا کرد و تا سال ۲۰۰۹ میلادی تولید آن ادامه یافت.

موتورسیکلت kawasaki GPZ-500S

یکی از دلایل این موفقیت آن بود که با اینکه NINJA -500R بعنوان کلاس اسپرتی -مسافرتی معرفی شده بود اما برای تردد شهری هم بسیار مناسب و راحت بود. این مدل از مزیت موتور کم مصرف و قیمت مناسب نسبت به رقبا و کیفیت ساخت بالا و سرعت سرسام آور ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برخوردار بود.

کاوازاکی در سال ۱۹۸۴ برگ برنده دیگری بنام مدل ” NINJA -900R ” را ساخت که دارای ظاهری مدرن و زیبا بود و برای اولین بار در دنیا دارای انجین ۴ سیلندر آب خنک ۱۶ سوپاپ بود. کاوازاکی با ساخت این مدل برای چند سال پیشتاز موتورسیکلت سازان برتر بود. در همان سال ” NINJA- 900R ” با سرعتی برابر با ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت سریعترین موتورسیکلت جهان شناخته شد.

موتورسیکلت Kawasaki Ninja 900R

در سال ۱۹۸۴ کاوازاکی مدل دیگری در کلاس “چاپر” (chopper)” بنام ” VULCAN” با مودیفیکیشن های مختلف و نشست راحت و کمک فنرهای نرم و دنده هایی که براحتی عوض می شد را برای مسیر های طولانی و مسافرت وارد بازار کرد. مدل اولیه این موتورسیکلت دارای انجینی به قدرت ۴۱ اسب بخار و حجم ۶۹۹ سی سی بود.

موتورسیکلت Kawasaki Vulcan

در اوایل دهه ۹۰ میلادی کاوازاکی مدل ” ZZ-R1100 ” را که در آمریکا بنام ” ZX-11 NINJA ” شناخته می شود با انجین ۱۰۵۲ سی سی ۴ سیلندر آب خنک بقدرت ۱۴۷ اسب بخار عرضه کرد که عنوان سریعترین موتورسیکلت را تا ۵ سال از آن خود کرد.

موتور Kawasaki ZZ-R1100

در سال ۲۰۰۰ کاوازاکی مدل اسپرت دیگری بنام ” RX-12R NINJA ” عرضه کرد که تا سال ۲۰۰۶ عنوان پرسرعت ترین موتورسیکلت تولید سری را داشت. این مدل با شاسی آلومینیومی یکپارچه (مونوکوک) عصر جدیدی را در طراحی صنعت موتورسیکلت رقم زد. این مدل سرعت بالای خود را مدیون انجین چهار سیلندر آب خنک با حجم ۱۱۹۹ سی سی و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بود که صفر تا صد را در مدت ۲٫۷ ثانیه طی میکرد و به سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت می رسید! کمپانی کاوازاکی برای اینکه مقام اول پرسرعت ترین موتورسیکلت جهان را از دست ندهد در سال ۲۰۱۲ تصمیم به ارتقا و بهبود مدلZZR گرفت. در این مدل ارتقا یافته، حجم موتور ۱۴۴۱ سی سی و قدرت آن ۲۱۰ اسب بخار بود.

موتورسیکلت Kawasaki_Ninja ZX-12R

در سال ۲۰۱۴ نمونه آزمایشی ” NINJA H2 ” نمایش داده شد و در تابستان سال بعد اولین نمونه های آن وارد بازار شد. همزمان با مدل “H2 ” مدل مسابقه ای آن بنام ” H2R NINJA” نیز تولید شد که با جرات می توان گفت شاهکار مهندسی زمان خود بود.
این موفقیت ها نتیجه تلاش و هماهنگی چندین بخش شرکت صنایع سنگین کاوازاکی و بکارگیری فناوری های پیشرفته در طراحی، مواد، و ساخت بود.

موتورسیکلت کاوازاکی H2R

امروزه موتورسیکلتهای کاوازاکی جزو لاینفک ۴ برند معروف موتورسیکلت ساز ژاپن می باشد و در بسیاری از موارد نیز استانداردهای صنعت موتورسیلکت سازی را تعیین کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : تاریخچه برند ها تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.