فروش آنلاین فایل تاریخچه موتورسیکلت سازی باجاج - موتورنامه

شرکت Bajaj Auto در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی در شهر “پونا” هند به نام Trading Corporation Private Limited Bachraj  تاسیس شد. بنیانگذار شرکت “جمنا لعل باجاج” (Jamnalal Bajaj) بود. لعل باجاج کار خود را با واردات ماشین آلات موتوری و فروش به هند آغاز کرد. آن زمان بخش بزرگ جمعیت بزرگ هند درآمد کمی داشت و توان خرید بیشتر مردم از دوچرخه یا موتورسیکلت فراتر نمی رفت. بنابراین باجاج اقدام به واردات وسایل سبک و ارزان موتوری و فروش در بازار هند کرد.

جمنا لعل باجاج

در سال ۱۹۴۸ میلادی  و در حالی که دو سال بیشتر از رهایی هند از استعمار انگلیس نمی گذشت، باجاج نماینده  فروش اسکوتر و موتورهای سه چرخ “وسپا ” در هند شد و تا ده سال در این کار بود. در سال ۱۹۵۸ باجاج بفکر ساخت موتورسیکلت افتاد و از دولت هند درخواست مجوز تولید موتورسیکلت و سه چرخه (ریکشا) را کرد. دولت در سال ۱۹۵۹ با درخواست باجاج موافقت کرد و بدنبال آن با تغییر زمینه فعالیت شرکت، نام آن نیز به Bajaj Auto تغییر کرد.

باجاج براساس تجربه همکاری دهساله خود با شرکت پیاجو ایتالیا، بدنبال تولید اسکوترهای معروف و کارآمد «وسپا ۱۵۰» رفت و توانست در دوره ده ساله منتهی به سال ۱۹۶۹ یک میلیون اسکوتر وسپا ۱۵۰ را بر مبنای داخلی سازی قطعات ساخته و به فروش رساند.

وسپا 150

شرکت باجاج پس از این موفقیت در سال ۱۹۷۰ میلادی سه چرخه ای را طراحی و سال بعد آن را به تولید انبوه رساند. از همین سال تولیدات این شرکت با نام باجاج به بازار عرضه شد. در گام بعدی شرکت در سال ۱۹۷۲ اسکوتر Bajaj Chetak را که کپی کامل اسکوتر وسپا بود به بازار هند عرضه کرد. این موتورسیکلت با تغییراتی که در بتدریج در ساخت آن داده شد تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید شرکت باجاج بود. از جمله این تغییرات گذاشتن پیشرانه دو زمانه ۱۵۰ سی سی  به قدرت ۷٫۵ اسب بخار و گشتاور حدودا ۱۰ نیوتن بر متر بود. در سال ۲۰۰۲ میلادی قوانین ضد آلودگی, باجاج را وادار به نصب پیشرانه چهار زمانه روی این مدل کرد.

موتور سه چرخه باجاج
ریکشا (موتور سه چرخه) باجاج ۱۹۷۰

باجاج از سال ۱۹۷۳ میلادی وارد عرصه صادرات اسکوتر و موتور سه چرخ موسوم به «ریکشا» به کشورهای دیگر شد. بازار این محصولات کشورهای فقیری مانند نیجریه، بنگلادش، سودان، و یمن بود که مردم توان خرید موتورسیکلت های با کیفیت تر اروپایی و ژاپنی را نداشتند. در سال ۱۹۷۷ میلادی باجاج نخستین سه چرخه مجهز به دنده عقب را وارد بازار کرد. این سه چرخه ها در هند و بسیاری از کشورهای کم درآمد کار خودرو سواری و باری را می کرد و هنوز هم در کشورهای شبه قاره هند و آفریقا و کشورهای کم درآمد آمریکای جنوبی بعنوان تاکسی مورد استفاده قرار دارند.

در سال ۱۹۸۱ میلادی مدل جدید اسکوتر” Bajaj M50 ” که مشابه Honda Cub بود از خط تولید خارج شد. با این تفاوت که پیشرانه باجاج ام ۵۰ از نوع دوزمانه بود. پنج سال بعد باجاج یک گام دیگر جلو رفت و مدل Bajaj M80 را وارد بازار کرد.

اسکوتر Bajaj M50
موتورسیکلت باجاج ام ۵۰
مدل Bajaj M80
موتورسیکلت مدل باجاج M80

با روند رشد شرکت باجاج تا سال ۱۹۷۷ تولیدات آن به سالانه صد هزار دستگاه افزایش یافت. موفقیت خیره کننده باجاج برای ساخت و فروش موتورسیکلت سبب افزایش پنج برابری تولیدات شرکت کمتر از یک دهه شد. شرکت باجاج در سال ۱۹۸۶ رکورد ساخت پانصد هزار موتورسیکلت در سال را زد.

اما برغم افزایش خیره کننده تولید باجاج، محصولات آن کیفیت لازم برای رقابت با سازندگان مطرحی مانند هوندا را نداشت. پیشرانه های ساخت هند از فن آوری قدیمی که بازده کمتر و آلودگی بیشتری داشت، استفاده می کرد. در نتیجه موتورسیکلت ساخت هند محصولی عقب مانده، ضعیف، کم دوام، و دودزا محسوب می شد.

موتورسیکلت باجاج ساخت هند

باجاج متوجه این نقطه ضعف بود  و به دنبال راهکاری رفت که تولیدات Bajaj Auto  مترادف با کیفیت و سرعت شود. “راجیو” پسر مدیر عامل باجاج پس از پایان تحصل در رشته مهندسی در انگلیس به هند برگشت و نخستین ایده را برای مبدل کردن شرکت به سازنده موتورسیکلت های روزآمد مطرح کرد. اما نخستین ایده “راجیو” برای تبدیل یک موتورسیکلت کاوازاکی به موتورسیکلتی برای مسابقات موتورکراس با شکست روبرو شد. محصولی ساخته شده نه تنها به درد مسابقه نمی خورد بلکه برای استفاده داخل شهر نیز مناسب نبود. این تجربه درسی برای “راجیو” بود که دنبال اختراع چرخ نباشد. “راجیو” در سال ۱۹۸۶ توانست شرکت معتبر کاوازاکی را حاضر به همکاری با خود برای ارتقای محصولات باجاج کند.

همکاری کاوازاکی و باجاج

این همکاری در همان سال به نتیجه رسید و دو مدل موتورسیکلت به نام  ” Kawasaki Bajaj KB100 ” و ” Kawasaki Bajaj KB125 ” ساخته و در هند و برخی کشورهای آسیایی به فروش رسید. سپس در سال ۱۹۸۹ میلادی دو مدل اسکوتر به نام های ” Bajaj sunny ” با حجم ۵۰ سی سی و و ” Bajaj Legend” با حجم ۱۵۰ سی سی طراحی و به بازار عرضه شد.

موتورسیکلت Bajaj sunny
اسکوتر Bajaj sunny

در سال ۱۹۹۱ میلادی حاصل همکاری کاوازاکی با باجاج موتورسیکلت دیگری بنام ” Kawasaki Bajaj 4S Champion ” مجهز به پیشرانه چهار زمانه ۱۰۰ سی سی و قدرت ۷ اسب بخار وارد بازار شد. در همین سال باجاج توانست موافقت نامه ای را با شرکت معتبر ژاپنی Kubota برای ساخت پیشرانه بروز شده دیزل برای استفاده در سه چرخه های ساخت خود، امضا کند. در سال ۱۹۹۷ میلادی موتورسیکلت” Kawasaki  Bajaj  Boxer ”  و همچنین ریکشای سه چرخ دیزلی “Bajaj RE ” ساخته و وارد بازار شد .

Bajaj RE
ریکشای سه چرخ دیزلی Bajaj RE

بدنبال این موفقیت ها باجاج در سال ۱۹۹۸ سومین کارخانه خود را در منطقه “چاکان” راه اندازی کرد. در همین کارخانه دو مدل از محصولات پیشرفته شرکت ژاپنی کاوازاکی به نام Kawasaki Ninja 300   و  Kawasaki Ninja 600  ساخته می شود. باجاج در ادامه موفقیت هایی که بدست آورد توانست نخستین اسکوتر چهار زمانه ساخت خود را به نام Bajaj Legend  وارد بازار کند.

Bajaj Legend
اسکوتر چهار زمانه Bajaj Legend

روند دستاوردهای باجاج ادامه یافت و مدل های قوی تری مانند  Kawasaki Bajaj Eliminator  با پیشرانه ۱۷۳ سی سی و KLE250 Anhelo  با پیشرانه ۲۵۰ سی سی را که در اصل موتورسیکلت هایی ژاپنی ولی ساخت باجاج بودند روانه بازار کرد.

Kawasaki Bajaj Eliminator
موتور Kawasaki Bajaj Eliminator
موتورسیکلت KLE250 Anhelo

در سال ۲۰۰۳ میلادی کارخانه باجاج سری مدل مشهور  Bajaj Pulsar 150  و  Bajaj Pulsar 180 را ساخت. ایده دیگر “راجیو” نوآوری سیستم ” Digital Twin Spark Ignition ” یا همان ” DTSi ” است که در آن جرقه زنی با سیستم کنترل الکترونیکی از طریق ۲ شمع در سیلندر انجام می شود.

Bajaj Pulsar 150

“راجیو” گروهی از متخصصان و مهندسان و طراحان را دور خود جمع کرد و زیر نظر او مدل های جدیدتری مانند مدل های Bajaj Discover  و  Bajaj Boxer ساخته شد. این محصولات با آنکه ارزان نبود با موفقیت بفروش می رسید. در ادامه باجاج مدل Bajaj CT 100  را که رقیب موتوسیکلت Hero Honda Splendor  بود را تولید کرد.

موتورسیکلت Bajaj Discover
موتورسیکلت مدل Bajaj Discover
موتور Bajaj CT 100
موتورسیکلت Bajaj CT 100

باجاج در سایه تجاربی که از همکاری با شرکت های ژاپنی بدست آورد در سال ۲۰۰۷ وارد همکاری با شرکت موتورسیکلت سازی اتریشی کی.تی.ام (KTM) شد. اکنون باجاج ۴۹% سهام  کی.تی.ام  را دارد! در سایه این شراکت باجاج به بخشی از فن آوری یکی از مشهورترین سازندگان موتورسیکلت دست یافت و بر پایه آن KTM Duke 125 را تولید کرد. شرکت اتریشی نیز از قیمت ارزان ساخت موتورسیکلت در هند سود برد و توانست موتورسیکلت های خود را با قیمت ارزان تری در هند تولید و در بازارهای بین المللی بفروش رساند.

Bajaj Pulsar NS200

یکی از مدل های پرچمدار و پیشرفته تولیدات باجاج Bajaj Dominar 400 است که از طراحی زیبا و پیشرانه پر قدرت ۳۵ اسب بخار استفاده می کند. در ایران پرچمدار دیگر باجاج یعنی Bajaj Pulsar NS200 با قدرت ۲۴ اسب بخار سال هاست که امتحان خود را بخوبی پس داده و نام باجاج را مترادف با یکی از سازندگان باکیفیت موتورسیکلت دنیا قرار داده است.

موتور Bajaj Dominar 400
موتورسیکلت Bajaj Dominar 400

کمپانی باجاج همچنان به روند توسعه خود ادامه می دهد و هم اکنون در شمار ۱۰ شرکت بزرگ هند بشمار میرود. باجاج مقام نخستین تولید کننده سه چرخ(ریکشا) و چهارمین تولید کننده موتورسیکلت دنیا را در اختیار دارد. باجاج از مدتها پیش در پی همکاری با شرکت قدیمی انگلیسی Triumph برای تولید موتورسیکلت های قدرتمند در رده حجمی ۶۰۰ سی سی بوده است.

همکاری Triumph و Bajaj

باجاج در سال ۲۰۱۵ مدعی ساخت ارزانترین خودرو دنیا بنام Bajaj Qute  شد. این خودرو کوچک ۴ سرنشین دارای پیشرانه تک سیلندر بنزینی ۲۱۷ سی سی به قدرت ۱۳ اسب بخار است. باجاج مذاکراتی را نیز با شرکت آمریکایی Motoczysz  برای طراحی و ساخت وسایل نقلیه برقی داشته است.

Bajaj Qute
خودرو Bajaj Qute

محصولات شرکت باجاج در آمریکای لاتین، خاور دور، چین، آفریقا و خاورمیانه عرضه و مورد استفاده شمار زیادی از مردم این مناطق جهان قرار دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 175 views بار دسته بندی : تاریخچه برند ها تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.