فروش آنلاین فایل تاریخچه موتورسیکلت سازی بنلی - موتورنامه

کارخانه موتورسیکلت سازی بنلی(Benelli) را خانم “ترزا بنلی” در سال ۱۹۱۱ در شهر پسارو(Pesaro) ایتالیا بنیان گذاشت. او پس از مرگ همسرش و در حالی که شش فرزند را سرپرستی می‌کرد، همه دارایی خانوادگی را برای ایجاد کارگاه تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت هزینه کرد. در این کارگاه علاوه بر ۵ فرزند او شش نفر دیگر نیز مشغول به کار بودند. او دو فرزند خود به نامهای جوزپه و جیووانی Giuseppe and Giovanni را نیز برای فراگیری مهندسی به سوییس فرستاد. کارگاه بنلی علاوه بر تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت، لوازم یدکی نیز می ساخت.

این قابلیت باعث شد تا در طی جنگ اول جهانی در تامین تجهیزات و لوازم یدکی ارتش فعالیت زیادی داشته باشد. کارگاه بنلی درسال ۱۹۱۹ نخستین موتورسیکلت ساخت خود را روانه بازار کرد و بنابراین احتمالاً قدیمی ترین موتورسیکلت ساز ایتالیا محسوب می شود. عنوان قدیمی ترین برند موتورسیکلت جهان متعلق به پژو است که از سال ۱۸۹۸ تاکنون در این رشته صنعتی فعالیت می کند. بنلی در سال ۱۹۲۰ اولین انجین ساخت خود را که از نوع تک سیلندر دوزمانه ۷۵ سی سی بود روی دوچرخه ای سوار کرد و یکسال بعد نخستین موتورسیکلت با انجین ۹۸ سی سی را که همه آن ساخت خود بنلی بود روانه بازار کرد. دوسال بعد در ۱۹۲۳ “تونینو” بنلی یکی از فرزندان ترزا بنلی با موتورسیکلتی که برای مسابقه ساخته بودند در مسابقات موتورسیکلت رانی شرکت و با موفقیت او در مسابقات مهر تایید بر محصولات بنلی زده شد.

تونیتو بنلی در مدت پنج سال با موتورسیکلت بنللی ۱۷۵ سی سی خود چهار مقام قهرمانی ایتالیا را بدست آورد. انجین موتورسیکلت‌های او در مسابقات سالهای ۱۹۲۷و ۱۹۲۸ و ۱۹۳۰ دارای سیستم تک میل سوپاپ (Single Overhead Camshaft) یا SOHC و درسال ۱۹۳۱ مجهز به سیستم میل سوپاپ دوبل (Double Overhead Camshaft) یا DOHC بود. از بخت بد تونینو درجریان یک مسابقه درسال ۱۹۳۲ تصادف بدی کرد و دیگر نتوانست مسابقه دهد. او در سال ۱۹۳۷ در طی یک حادثه جاده ای درگذشت.

با شروع جنگ جهانی دوم شرکت بنلی نخستین موتورسیکلت چهار سیلندر ۲۵۰ سی سی سوپرشارژر خود را معرفی کرد. این مدل برای مسابقات سال ۱۹۴۰ (که مانند سال قبل از ان قرار بود در جزیره Isle of Man انگلیس برگزارشود) ساخته شد ولی با شروع جنگ این موتورسیکلت تنها درچند مسابقه داخلی شرکت کرد. پس ازجنگ جهانی دوم: ویرانی های جنگ تا سال ۱۹۴۹ توان تولید را از بنلی گرفت. بنلی در اقدامی شبیه به «هارلی دیویدسون» نخست تغییراتی در موتورسیکلت های اضافی ارتش داد و آنها را به عنوان مدل غیرنظامی فروخت تا درآمد کافی برای شروع دوباره ساخت موتورسیکلت بدست آورد. در نتیجه تا مدتی پس از آغاز فعالیت بنلی، موتورسیکلت های آن تا حد زیادی بر اساس الگوهای دوره قبل از جنگ ساخته می شد.

موتورسیکلت بنللی

در سال ۱۹۴۹، جوزپه بنلی یکی از فرزندان ترزا، تجارت خانوادگی را برای پایه گذاری برند موتورسیکلت متعلق به خود به نام “موتوبی” (Motobi) ترک کرد. تا سال ۱۹۵۱ کارخانه بنلی مدل های مختلف موتورسیکلت سبک شامل ۹۸ سی سی، ۱۲۵ سی سی (لئونچینو یا بچه شیر) و موتور سیکلت های سنگین تک سیلندر۳۵۰ سی سی و ۵۰۰ سی سی را تولید و عرضه کرده بود. مدل لئونچینو با دو نوع انجین دو زمانه و چهار زمانه به بازار عرضه می شد. نیاز به حمل و نقل ارزان در ایتالیای پس از جنگ، موفقیت مدل های سبک را تضیمن می کرد. به همین دلیل شرکت های دیگری مانندMoto Guzzi ،Ducati، و Laverda در همین رده محصولاتی را تولید کردند. محبوبیت اسکوترهای وسپا هم یکی از پیامدهای این مقطع دشوار اقتصادی در ایتالیا بود.

موتورسیکلت های بنلی در بازار ایالات متحده از طریق فروشگاه Montgomery Ward و به نامRiverside عرضه می شد. در سال ۱۹۶۲ ، هنگامی که Motobi در شرایط مالی خوبی نبود، توسط Benelli خریده شد. با ترکیب این توان بنلی روزانه حدود ۳۰۰ موتور سیکلت تولید میکرد و ۵۵۰ کارمند داشت و طرح های موتوبی نیز با نام بنلی به تولید میرسید. در سال ۱۹۶۹ ، بنلی “تورنادو۶۵۰” (Tornado 650) را با انجین دو سیلندر عمودی برای فروش در انگلیس و ایالات متحده طراحی کرد. این مدل به رغم وزن سنگین ۲۲۰ کیلوگرم اعتبار بنلی به عنوان سازنده موتورسیکلت های پرقدرت و مطمئن را افزایش داد.

موتورسیکلت بنلی

انجین تورنادو در ۷،۴۰۰ دور ۵۷ اسب بخار قدرت داشت و سرعت موتورسیکلت را به ۱۱۷ مایل در ساعت می رساند. اما ورود موتورسیکلت های قوی تر و بهتر ژاپنی با انجین های سه و چهار سیلندر به بازار بشدت از فروش تورنادو کاست تا آنکه خط تولید این مدل در سال ۱۹۷۴ بسته شد. دوره رقابت با ژاپن در اواخر دهه ۱۹۶۰ ورود تولیدکنندگان ژاپنی باعث ایجاد بحران در صنعت موتور سیکلت اروپا شد. بازار فروش آمریکا برای شرکت بنلی اهمیت زیادی داشت. اما ورود رقبای ژاپنی بازار بنلی را کساد کرد.

انجین های بنلی کماکان تک سیلندر pushrodبود ولی انجین های ساخت هوندا مجهز به فناوری Overhead Cam و استارت برقی بود. در همین زمان تولید کنندگان قدر انگلیسی موتورسیکلت مانند نورتون،BSA، و Triumph گرفتار عقب ماندگی و واگذاری بازار به ژاپنی ها شدند. رقابتی شدن بازار و کاهش فروش سبب فروش دو شرکت نامدار ایتالیایی بنلی و موتوگوتزی در سال ۱۹۷۳ به “آلخاندرو دتوماسو” Alejandro de Tomaso صنعتگر آرژانتینی شد. مالک جدید با تزریق سرمایه به این شرکت ها مدل های جدیدی با انجین های چند سیلندر مانند “۳۵۰ GTS” و “۵۰۰ کواترو(Quattro) و سی (Sei)به بازار عرضه کرد که مجهز به انجین شش سیلندر ۷۴۷ سی سی خطی و سپس انجین ۹۰۶ سی سی بود. این مدل ها برای مدت کوتاهی جایگاه بنلی را از ژاپنی ها بالاتر برد.

اما مشکل بنلی آن بود که با آنکه موتورسیکلت های دهه ۱۹۸۰ آن از لحاظ فنی پیشرفته بود اما مملو از مشکلات فنی هم بود. بنلی در نهایت بازنده رقابت با تولیدکنندگان ژاپنی شد و برای فرار از ورشکستگی با شرکت “موتوگوتزی” (Moto Guzzi) ادغام و شرکت مختلط “Guzzi Benelli Moto S.p.A” ایجاد شد. اما با این سیاست هم نتیجه دلخواه بدست نیامد و بنلی در سال ۱۹۸۸ تولید محصولات خود را متوقف و کارخانه های تولیدی خود در Pesaro را فروخت.

تولد دوباره بنلی

در سال ۱۹۸۹ “جیان کارلو سلچی” Giancarlo Selci که صنعتگری در شهر پسارو بود تلاش ناموفقی برای احیای فعالیت کارخانه بنلی کرد. شخص دیگری نیز به نام “آندره مرلونی” در سال ۱۹۹۵ با انگیزه مشابهی وارد شد و در سال ۲۰۰۲ دوچرخه سوپر اسپرت Tornado Tre 900 و سپس موتورسیکلت های سری TNT را با مارک بنلی وارد بازار کرد. اما نتوانست بار دیگر بنلی را وارد مدار تولید و رقابت با برندهای برتر موتورسیکلت سازی کند و در سال ۲۰۰۵ آن را به گروه Qianjiang چین که برند موتورسیکلت “گین گی” را نیز دارد، فروخت.

مالک چینی با حفظ دفاتر طراحی و ساخت در شهر پسارو بخش بزرگ تولید را به چین منتقل کرد. مالک چینی بنلی سپس برای ورود به بازار موتورسیکلت هند اقدام به سرمایه گذاری مشترک با گروه DSK هند نمود. ۵۱ درصد سهام شرکت مشترک از آن شرکت هندی DSK و مالکیت ۴۹ درصد بقیه سهام به بنلی تعلق گرفت. بنلی شش مدل موتورسیکلت با انجین و قیمت های متفاوت در این بازار عرضه کرده که شامل انواع مدلهای ارزانتر TNT 25 مجهز به انجین تک سیلندر ۲۵۰ سی سی، و TNT 300 دو سیلندر ۳۰۰ سی سی،TNT 600i و مدل ۶۰۰GT با انجین چهار سیلندر ۶۰۰ سی سی، مدلTNT 899 با انجین سه سیلندر ۸۹۸ سی سی و موتورسیکلت پرچمدار TNT R با انجین سه سیلندر ۱۱۳۱ سی سی می باشد.

شرکت DSK-Benelli یک سال و نیم پس از تشکیل بیش از ۳۰۰۰ موتورسیکلت که یک سوم آنها با انجین چهار سیلندرخطیi 600 بودند در بازار بشدت رقابتی هند بفروش رسانده بود. بدین ترتیب بنلی به یکی از پرفروشترین برندهای موتور سیکلت با کیفیت در هند تبدیل شد. بنلی در سال ۲۰۱۶ وارد بازار بسته و غیر رقابتی ایران شد و شرکت نیکران موتور پاسارگاد نمایندگی آن را گرفت. اهمیت بازار اروپا و تاثیرگذاری بر طراحی بنلی با تمرکز روی موتور سیکلت های کلاس متوسط و استفاده از نام تجاری ایتالیایی و تولید در چین، بازارهای اروپایی را هدف قرار داد.

این شرکت از سیاست اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی که تمرکز بر تولید موتورسیکلت های پرقدرت بود فاصله گرفت و به تولید موتورسیکلت های ارزان قیمت و متوسط برای بازار اروپا -که عمدتا شامل محصولات ۱۲۵ تا ۶۰۰ سی سی است- متمرکز شد. این استراتژی برای هماهنگی با قانون سال ۲۱۰۳ اتحادیه اروپا که اخذ گواهینامه های موتورسیکلت را در ۳ سطح تعریف کرده پایه گذاری شد. بر اساس این قانون درخواست کنندگان گواهینامه موتورسیکلت بایستی به تدریج سه پروانه را برای راندن موتورسیکلت بگیرند و آستانه مجاز درخواست در این سه مرحله از سنین ۱۶ ، ۱۸ و ۲۰ سالگی می باشد.

راندن با گواهینامه A1 اروپا محدود به موتورهای ۱۲۵ سی سی با توان ۱۱ کیلووات (۱۵ اسب بخار) شده و گواهینامه A2 محدود به موتورهای تا ۳۵ کیلووات یا ۴۷ اسب بخاراست. در نتیجه محدودیت های این طبقه بندی، بیشتر تولیدکنندگان موتور سیکلت در سراسر جهان متمرکز بر تولید موتورسیکلت هایی شدند که با محدودیت های این قانون همخوان باشد. از طرفی بسیاری از خریداران جوان موتور سیکلت به دنبال موتور سیکلت ارزان تر هستند. زیرا می دانند طی چند سال و با به روزرسانی گواهینامه خود می توانند موتورسیکلت پر قدرت تری را جایگزین موتورسیکلت قبلی کنند.

بنلی در حال حاضر موتورسیکلت هایی را به طور انحصاری برای بازار اروپا در رده پایین تا متوسط تولید میکند که بصورت دقیق دارای توان ۱۱ کیلو وات و ۳۵ کیلو وات هستند. تنها استثنا مدل ۷۵۲S است که بتازگی معرفی شده و دارای توان ۵۶ کیلو وات است. بنلی در بازار چین مدل های بیشتری دارد که در رده های بین محدودیت های اروپایی قرار دارند. از نظر طراحی بیشتر خطوط تولید بنلی به شدت تحت تأثیر تولیدکنندگان مطرح اروپایی بویژه “دوکاتی”(Ducati) قرار دارد. به عنوان مثال ، طرح “منقار” دوکاتی مولتیسترادا(Multistrada) در بنلی تی. آر. کی-۵۰۲ دیده می شود، و بنلی ۵۰۲c به شدت از دوکاتی مدل Diavel ایده گرفته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 57 views بار دسته بندی : تاریخچه برند ها تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.