در سال ۱۹۲۶ یک ایتالیایی به نام آنتونیو کاوالیری دوکاتی و سه پسرش شرکتی را به نام Società Sc Scientica Radio Brevetti Ducati در بولونیا- ایتالیا برای تولید لوله های خلاء، کندانسور و سایر قطعات رادیو تأسیس کردند. آنها توانستند شرکت دوكاتی را به یک تجارت موفق تبدیل کننند و حتی در جریان جنگ جهانی دوم، علی رغم اینکه کارخانه آنها هدف مکرر بمباران نیروهای متفقین بود، تولید خود را حفظ کنند. اما نهایتا کارخانه آنها در جریان حمله وسیع بمب افکن های آمریکا در سال ۱۹۴۴ از بین رفت.
در دهه ۱۹۵۰، Ducati به دو شرکت مستقل یکی در زمینه مکانیک و موتورسیکلت بنام Ducati Meccanica SpA و دیگری در زمینه محصولات الکترونیکی بنام Ducati Elettronica تقسیم شد.
اولین موتورسیکلت دوکاتی دارای یک پیشران (انجین) ۴۸ سی سی بود. این دوچرخه موتوردار ۴۴ کیلوگرم وزن داشت و حداکثر سرعت آن به ۶۴ کیلومتر در ساعت میرسید. پیشران این موتورسیکلت ساخت شرکتی بنام SIATA بود که به دلیل صدای آن نام Cucciolo یا سگ توله را بر آن گذاشته بودند و به صورت گسترده در بازار ایتالیا در دسترس بود. ما در مجال دیگری به این موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
دوکاتی در طی دهه ۵۰ میلادی با موتورسیکلت های تولید خود در مسابقات ایتالیا شرکت می کرد و صاحب اسم و رسمی شده بود. دوکاتی پیشران (انجین) موتور هایی را که در سال ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ با آنها قهرمان مسابقات Motogiro d’Italia و Milan- Taranto شده بود وارد چرخه تولید برای موتور های دیگر کرد که یک نمونه آن مدل ۱۷۵TS بود. این موتور سیکلت ارتقاء یافته مدل ۱۷۵ Sport بود که در سال ۱۹۵۶ در نمایشگاه موتورسیکلت میلان به نمایش درآمد.
درسال ۱۹۵۸ Giorgio Monetti و Leo Tartarini با این موتورسیکلت به دور دنیا سفر کردند.
۱۷۵TS بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ تولید شد. پیشران (انجین) ۱۷۵ سی سی آن با یک میل بادامک بالاسری (Single Overhead Cam) و نسبت تراکم ۷ به یک، توان تولید ۱۱ اسب بخار در ۷٫۵۰۰ دور در دقیقه را داشت. این موتورسیکلت با جعبه دنده چهار سرعته و وزن خشک ۹۸٫۵ کیلوگرم می توانست به حداکثر سرعت ۱۱۸ کیلومتر در ساعت دست یابد.
نمونه های خوب باز سازی شده این موتورسیکلت اسپرتی و سبک، با قیمتی بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در بازار اروپا یافت میشود.
لازم به ذکر است که نام فعلی موتورسیکلت سازی دوکاتی، Ducati Motor Holding S.p.A. است. دوکاتی درحال حاضر زیر مجموعه لامبورگینی ایتالیا است که خود زیر مجموعه Audi آلمان است. همچنین Audi خود زیر مجموعه فولکس واگن آلمان است.